کسبوکار در دنیای امروز اهمیت بسیاری دارد. امروزه هر شخصی به دنبال کسب درآمد بیشتر است تا بتواند به خواستههایی که در ذهن خود دارد جامه عمل بپوشاند. بدین منظور، فعالیتی را شروع میکند تا بتواند سود قابلتوجهی از آن به دست آورد. گسترش علوم و فناوریهای نوین مخصوصاً اینترنت و تلفنهای همراه هوشمند، شکل جدیدی به کسبوکارها بخشید. بهنحویکه هر شخصی میتواند با سرمایهگذاری اندک در این زمینه به اهداف موردنظر خود دست پیدا نموده و به فعالیت کاری خود، رنگ تازهای ببخشد. این روزها کسب درآمدها به سمت هوشمند شدن سوق پیدا نمودهاند. بنابراین میبایست برایناساس فعالیت اقتصادی خود را هوشمند سازیم تا از قافله دنیای دیجیتال عقب نباشیم و بتوانیم در این زمینه به نتیجه دلخواه برسیم.

نظام اقتصادی یک جامعه بر اساس میزان گردش مالی و شغلهای افراد مورد بررسی قرار میگیرد. افراد در جامعه به چهار طریق در این نظام اقتصادی فعالیت میکنند که عبارتاند از. کارآفرینان، کارمندان، سرمایهگذاران و صاحبان کسبوکار. شما در هرکدام از این چهار دسته که باشید برای پیشبرد اهداف اقتصادی خود میبایست آن را بشناسند و نسبت به گسترش و هوشمندسازی آن اقدام نمایید. اولین گام در شروع یک فعالیت شناخت کافی نسبت به آن است تا بتوانید با آگاهی کامل در آن قدم بگذارید. کسبوکار نیز از این قاعده مستثنا نمیباشد. برای ورود به این دنیا میبایست آن را به طور کامل شناخته تا در این مسیر به موفقیت برسید.
کسبوکار چیست؟
کسبوکار توسط افراد به صورتهای مختلفی تعریف میشود. اما در اصطلاح عامیانه فعالیتی است که بهمنظور فراهم نمودن کالا، خدمات و یا هر دوی آنها به مشتری انجام میشود. هدف اصلی آن فعالیت اقتصادی و رسیدن شخص یا اشخاص به سود است تا صاحبان آن دارایی خود را بیشتر نمایند.
پس به زبان ساده، کسبوکار را میتوان اینچنین تعریف نمود. فعالیتی که تولید، خرید کالا و ارائه خدمات باهدف فروش آنها بهمنظور کسب سود را در برگیرد کسبوکار نامیده میشود. بنابراین یک کسبوکار با تولید، خرید و درنهایت فروش کالا یا عرضه یک خدمات بهمنظور کسب سود سروکار دارد.
انواع کسبوکار
کسبوکارها دارای انواع مختلفی بوده و هرکسی بر اساس شیوه و شرایط خود میتواند فعالیت اقتصادی راهاندازی و آن را مدیریت نماید. اما میتوان شیوههای مختلف یک کسبوکار را می توان در دستههای زیر جا داد و اینچنین تقسیمبندی نمود:
* خانگی *روستایی *خانوادگی * کوچک *خدماتی * تجاری *اینترنتی.
تمامی این دستهبندیها خود دارای تعاریف و مضامین بسیاری هستند. که باتوجهبه عدم موضوعیت از بیان تعاریف مربوط به هرکدام خودداری نموده و به موضوع اصلی یعنی کسبوکارهای اینترنتی خواهیم پرداخت.